کاربرد های درزگیر اتومبیل

کاربرد های درزگیر اتومبیل
کاربرد های درزگیر اتومبیل
تاریخ:
۱۷ تیر ۱۴۰۰
کاربرد های درزگیر اتومبیل
 
درزگیر یا واکس ، نام یک محصول پر کاربرد در بخش تعمیرات و نگهداری از انواع وسایل نقلیه است. در مورد این محصول با نام های دیگری نظیر نوار درزگیر، موم درزگیر یا خمیر درزگیر هم سر و کار داریم. در برخی از منابع به دلیل ویژگی های فیزیکی و قابلیت هایی که این محصول ارائه می‌دهد، از آن با نام درزگیر رنگ هم یاد کرده اند.

درزگیر اتومبیل چیست؟

به طور کلی درزگیر به ماده ای گفته می شود که برای جلوگیری از عبور مایعات از یک سطح یا نفوذ سیالات از میان روزنه ها یا اتصالات به کار می رود. ماده درزگیر در حقیقت، نوعی مهر و موم کردن به صورت فیزیکی تلقی می گردد.
با واژه درزگیر در صنعت ساخت و ساز هم سر و کار داریم. در ساخت و ساز ساختمان، درزگیری معمولاً به شیوه های جوشکاری و محکم کردن یا آب بندی کردن اتصالات انجام می شود.
در حوزه ساخت و ساز، واژه درزگیر برای ساختمان به معنای استفاده از موادی است که از انتقال گرد و غبار، سر و صدا یا حرارت جلوگیری می‌کند.
انواع درزگیر اتومبیل یا سایر مواد درزگیر معمولاً انعطاف پذیر هستند اما در شرایط دیگر بسته به نوع کاربرد، این مواد می‌توانند سختی و استحکام متفاوتی داشته باشند.
لازم به ذکر است که درزگیر اتومبیل یا درزگیرهایی که در سایر صنایع استفاده می‌شوند با انواع چسب متفاوت هستند. انواع مواد مهر و موم کننده، هرگز نوعی چسب نیستند اما کیفیت اتصالات را به اندازه همان مواد چسب ارائه می دهند.

اهمیت استفاده از درزگیر اتومبیل

اکنون که با تعریف کلی درزگیر اتومبیل و مواد مهر و موم کننده آشنا شدید، در این قسمت به اهمیت استفاده از این مواد اشاره داریم. اتومبیل یکی از با ارزش ترین دارایی های شما در زندگیتان است ؛ بنابراین بسیار مهم است که به خوبی از آن مراقبت نمایید و همیشه در شرایط خوب آن را نگه دارید. یکی از کارهایی که می ‌توانید انجام دهید استفاده از موادی است که دوام و طول عمر اتومبیل را افزایش دهد. مواد مهر و موم کننده قطعات اتومبیل ، یکی از این محصولات هستند.
از درزگیر اتومبیل در تمام قسمت ها می توانید استفاده کنید. درزگیر رنگ اتومبیل نوعی ماده است که به محافظت از اتومبیل در برابر عوامل بیرونی کمک می کند. همچنین باعث می شود که ظاهر اتومبیل حفظ شود و مانند همیشه، زیبا و درخشان به نظر برسد.
از انواع درزگیر اتومبیل در سایر قطعات هم می توان استفاده کرد. درزگیر سیلندر ، درزگیر رادیاتور ، درزگیر کولر و درزگیر درب چهار نمونه از پرکاربرد ترین محصولاتی هستند که در بازار وجود دارند. این محصولات، موادی مومی شکل یا لاستیکی می‌باشند که در قسمت‌های مختلف به کار می روند.
وقتی با نام خمیر درزگیر یا نوار درزگیر یا موم درزگیر برخورد می کنید در حقیقت به موادی اشاره دارد که هرکدام برای قسمت های مختلف ماشین مناسبند.

درزگیر سیلندر اتومبیل

درزگیر سیلندر اتومبیل، مایع غلیظی است که که داخل رادیاتور ریخته می شود و باعث می شود قسمت های آسیب دیده یا ترک خورده سیلندر به طور کامل آب بندی شوند. ترک خوردگی هایی که در سیلندر یا سر سیلندر وجود دارد، به تدریج باعث می شود که آب رادیاتور از آن قسمت خارج شود.
انواع درزگیر سیلندر، این ترک ها را می پوشانند یا به اصطلاح، آن را مهر و موم می کنند. روش کار با انواع درزگیر برای سیلندر از عهده مکانیک برمی‌آید.

درزگیر درب اتومبیل

یکی از انواع درزگیرهای اتومبیل ، درزگیرهایی هستند که به صورت نوار لاستیکی با اندازه طول، ضخامت و عرض استاندارد تولید شده‌اند. این نوارهای درزگیر در حد فاصل چهارچوب و درب اتومبیل نصب می شوند تا از نفوذ آب به داخل کابین جلوگیری کنند. این نوارهای درزگیر به نوعی، درب اتومبیل را مهر و موم می کنند.
درزگیر کولر اتومبیل
یکی دیگر از انواع درزگیر اتومبیل ، موادی مومی شکل و بسیار غلیظ هستند که برای آب بندی کولر اتومبیل و جلوگیری از نشتی مایع خنک کننده به کار می‌روند. برای انواع درزگیر کولر ، برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. اینکه کدام یک از محصولات را باید استفاده کنید، با نظر مکانیک انجام می شود.

درزگیر رادیاتور اتومبیل

درزگیر رادیاتور، محصولی است که مشابه با درزگیر سیلندر طراحی شده است. برای مهر و موم کردن قسمت هایی که در رادیاتور اتومبیل ، آسیب دیده اند و باعث نشتی آب رادیاتور می‌شوند، از مواد درزگیر استفاده می شود. تمام قسمت های مرتبط با رادیاتور اتومبیل نظیر واتر پمپ، سیلندر، سرسیلندر، سیستم خنک کننده و غیره از طریق این مواد درزگیر قابل بهینه سازی هستند.

درزگیر رنگ اتومبیل

انواع درزگیر یا مواد محافظ که برای رنگ اتومبیل استفاده می شود شاید از نظر عملکردی با سایر درزگیرها که معرفی نمودیم، تفاوت اندکی داشته باشد اما از نظر مکانیسم اثر گذاری هیچ تفاوتی با آنها ندارد.
درزگیر رنگ اتومبیل ، ماده ای است که به صورت یک لایه نازک روی رنگ ماشین استفاده می شود تا هم از پوشش بیرونی محافظت کند، هم باعث درخشندگی رنگ شود و بتواند از آن در برابر لکه ها و آلودگی های مخرب محافظت نماید.
این محصول، چیزی شبیه واکس است. درزگیر برای رنگ اتومبیل از نظر شکل ظاهری یک ماده مومی شکل بوده که برای محافظت از یک پوشش سرامیکی و رنگ الکترواستاتیک طراحی شده است.
همه این محصولات، مقرون به صرفه هستند و برای محافظت و نگهداری اتومبیل پیشنهاد می‌شوند. با استفاده از این محصولات روی رنگ اتومبیل، براق بودن و جلای طبیعی بدنه حفظ می شود.
درزگیر رنگ اتومبیل یا همان ماده مومی یا واکسی شکل تا مدت زمان طولانی تری از رنگ محافظت می کند. شاید اگر از واکس معمولی روی بدنه استفاده کنید، تا حداکثر شش هفته این پوشش محافظ فعال باقی بماند؛ اما در صورتی که از بهترین مواد درزگیری یا مهر و موم کننده استفاده کنید، شاید تا دو سال، این پوشش از اتومبیل شما محافظت کند. مدت زمان عملکرد درزگیر رنگ اتومبیل به فرمولاسیون محصول و شرکت سازنده بستگی دارد.

ویژگی های مهم انواع درزگیر اتومبیل

یکی از مهمترین ویژگی هایی که انواع درزگیرهای اتومبیل دارند، مقاوم بودن آن ها در برابر تاثیرات محیطی است. مواد مومی شکل، خمیر درزگیر، مواد درزگیر در حالت مایع غلیظ و انواع نوار درزگیر، همه با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بسیاری از افزودنی ها تولید می شوند.
نوار درزگیر، حالت جامد و انعطاف پذیر دارد. این محصولات در برابر ترک خوردگی و شکستن مقاوم هستند. نوارهای درزگیر به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند که باید آنها را تعویض کنید.
انواع درزگیر اتومبیل در حالت خمیری یا مومی شکل به بهترین شیوه، فرآیند آب بندی و مهر و موم کردن را انجام می دهند. درزگیرها در هر موقعیتی که استفاده شوند سطح زیرین خود را از آسیب های گرد و غبار، آلودگی ها، نفوذ آب و احتمال خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند.
مواد اولیه برای ساخت انواع درزگیر اتومبیل از نظر ساختار مولکولی جزو مشتقات نفت خام محسوب می شوند. این مواد اغلب پایه هیدروکربنی و پلیمری دارند.
با استفاده از انواع درزگیراتومبیل در قسمت های مختلف، طول عمر اتومبیل خود را افزایش می دهید و در طولانی مدت، آسیب کمتری به قطعات و لوازم داخلی اتومبیل وارد می شود. حتی زمانی که اتومبیل را به کارواش می ‌برید تا کامل شستشو داده شود، این مواد آب بندی کننده از نفوذ آب به قطعات حساس جلوگیری می کنند.
به طور کلی، انواع درزگیر اتومبیل بهترین محصولات برای محافظت از اتومبیل و افزایش طول عمر قسمت های مختلف آن است. بهترین مواد مهر و موم کننده تا حداقل یک سال می توانند از اتومبیل محافظت کنند. این محصولات برای انواع مدل های اتومبیل در بازار به صورت مجزا در دسترس هستند. قبل از اینکه از مواد و محصولات درزگیر استفاده کنید، باید محل استفاده را کاملاً تمیز کنید و سپس این ماده را به کار ببرید.
 
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۰۷ شهریور ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس و دیفرانسیل : زوزه و بد جا رفتن دنده های گیربکس و دیفرانسیل

سوالاتی که باید پرسیده شود: 1-مدت زمان خرابی یا زوزه 2-میزان زوزه 3-کارکرد واسکازین 4-بعد از تعویض واسکازین صدا کمتر شده یا تغییری نکرده 5-برند و گرید واسکازین مصرفی  6-ازاول زوزه داشته پیشنهادات: 1-تعویض واسکازین نامناسب ، بی کیفیت و با کارکرد بالای 44 هزار ...  ادامه مطلب 
آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟

در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف برعهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد. در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار ...  ادامه مطلب 
7 علت استارت نخوردن خودر
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

7 علت استارت نخوردن خودر

روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند.معمولا  اکثر رانندگان بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.   1-معیوب بودن ...  ادامه مطلب 
بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟
 ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟

تمیزکاری وسیله نقلیه شخصی علاوه‌بر بهبود بصری فضای شهر، نمادی از اهمیت راننده به شخصیت و جایگاه اجتماعی‌اش فارغ از برند و قیمت اتومبیل است. حال سؤال اینجاست که تمیز کردن اصولی اتومبیل چگونه باید باشد؟ یک سطل آب و یک پارچه، اولین ابزار برای شستن اتومبیل است. آن‌ها که قصد دارند این کار را ...  ادامه مطلب 
نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل
 ۱۶ آبان ۱۴۰۰

نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل

تمیز نگه داشتن اتومبیل در نگاه اول میتواند کار سختی باشد و از حوصله خارج باشد. اما فراموش نکنید، یک اتومبیل تمیز هم برای خود شما و هم برای ماشین تان شخصیت می آورد. نگهداری اتومبیل مستلزم رعایت کردن چند نکته است : 1.سطل زباله مخصوص اتومبیل برای تمیز نگه داشتن اتومبیل ،همیشه یک سطل زباله ...  ادامه مطلب