7 علت استارت نخوردن خودر

7 علت استارت نخوردن خودر
تاریخ:
۰۳ بهمن ۱۴۰۰
روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند.معمولا  اکثر رانندگان بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.
 
1-معیوب بودن باتری
 
وقتی خودرو روشن نمی شود اولین موردی  که به ذهن راننده می رسد باتری است. باتری جزء مصرفی خودرو است و مانند بسیاری از قطعات دیگر تاریخ انقضا دارد. عمر باتری معمولا دو سال است. البته عوامل متعددی وجود دارد که بر نحوه عملکرد دینام در طول عمر باتری تأثیر می گذارد. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن باتری ،خودرو روشن نمی شود. اما باتری را نباید خودسرانه تعویض کرد. ابتدا به تعمیرگاه مراجعه شود تا تعمیرکار ایراد را بررسی کند و اگرمشکل از باتری بود، تعویض شود.
 
2-اختلال در سیستم استارت خودرو
 
استارت یکی از پرکاربردترین قطعات و مهمترین قطعه در خودرو برای روشن کردن خودرو می باشد. استارت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در هماهنگی با یکدیگر دنده فلاویل خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میل لنگ به کامپیوترگزارش می دهند. استارت زغال سنگ، اتوماتیک، آرمیچر، چرخ دنده، چنگال، بوش و پوسته بیرونی اجزای استارت هستند. هنگامی که  درایور روشن می شود، برق از طریق باتری به استارت می رسد. زغال به آرمیچر می رسد، آرمیچر دنده را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت خودرو از کار بیفتد، این فرآیند منبع تغذیه مختل می شود بنابراین این مشکل دلیل روشن نشدن خودرو است.
 
3-اختلال در سیستم دینام
 
دینام خودرو باتری را شارژ می کند. اگر دینام باتری را شارژ نکند و یا در فرآیند شارژ مشکلی ایجاد شود، باتری دشارژ می شود. خالی شدن باتری دلیل روشن نشدن خودرو است واتفاقا یکی از شایع ترین دلایل آن است.
اجزای دینام از زغال ، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، یاتاقان و پوسته تشکیل شده است. این قطعات با هم کار می کنند تا باتری را شارژ کنند. اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند، باتری د شارژ می شود.
 
4-معیوب بودن سوئیچ
 
شروع حرکت خودرو وابسته به یک سوئیچ است. مجموعه سوئیچ از یک مغزی کلید و چندین رشته سیم تشکیل شده است. مغز سوئیچ از سه حالت بسته یا خاموش، کلید باز و استارت تشکیل شده است. عملکرد سوئیچ بسته است و اقدام خاصی انجام نمی شود. در حالت سوئیچ باز، برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزای موتور می رسد. آخرین مرحله راه اندازی این است که ولتاژ مثبت ۱۲ ولت از سوییچ فقط به طور خودکار به استارت می رسد و ماشین استارت می زند. در صورت وجود ایراد در کلید، سوئیچ یا سیم کشی، خودرو روشن نمی شود.
.
5-سوئیچ بد و بی کیفیت
 
یکی از دلایل روشن نشدن خودرو معیوب بودن سوئیچ است برای اطمینان از این که آیا مشکل از سوئیچ است، سوئیچ باز باشد  ولی خودرو در حالت استارت کامل نباشد. اگر باتری سالم است و چراغ های هشدار روشن نمی شوند، سوئیچ مشکل دارد.
6-سوختن فیوزها
 
خودروها معمولا دارای چندین جعبه فیوز مجزا هستند. وقتی کاپوت را بالا می بریم یکی از این جعبه فیوزهای خودرو را در سمت راست بالای موتور مشاهده می کنیم که حاوی فیوزهای زیادی است و جعبه فیوز دیگر در نزدیکی کامپیوتر مرکزی خودرو قرار دارد. جعبه فیوز بعدی نیز داخل اتاق معمولاً زیر فرمان سمت چپ در داشبورد است.
اغلب سوختن جعبه فیوز یا حداقل یکی از فیوزهای آن یا شل شدن اتصالات می تواند عملکرد بخشی از خودرو را مختل کند. حال اگر یکی از فیوزها به استارت خودرو وصل شود برق به استارت نرسیده و این قطعه کار نمی کند. تعویض فیوز کار سختی نیست اما عیب یابی فیوز مربوطه و بررسی سلامت آن کار تخصصی است و باید توسط مکانیک انجام شود.
7-پمپ بنزین خودرو می سوزد و روشن نمی شود
پمپ بنزین خودرو نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده و خراب می شود. با سوختن این قطعه بنزین مورد نیاز برای احتراق به موتور نمی رسد و خودرو روشن نمی شود. در این شرایط ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود.
برای تست سلامت پمپ بنزین در مرحله اول سوئیچ را بچرخانید و ماشین را در حالت آماده برای استارت قرار دهید، در این صورت اگر کمی دقت کنید صدای خاص پمپ بنزین را از زیر صندلی عقب می شنوید. برای چند ثانیه اگر صدایی از پمپ بنزین شما نمی آید، سوئیچ را ببندید و کاپوت را باز کنید، سپس شلنگ بنزین را از پشت ریل بنزین جدا کرده و در بطری قرار دهید. سپس سوئیچ را بچرخانید و شروع کنید. اگر پمپ بنزین شما سالم است، بنزین باید از طریق شیلنگ در بطری ریخته شود. 
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۰۷ شهریور ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس و دیفرانسیل : زوزه و بد جا رفتن دنده های گیربکس و دیفرانسیل

سوالاتی که باید پرسیده شود: 1-مدت زمان خرابی یا زوزه 2-میزان زوزه 3-کارکرد واسکازین 4-بعد از تعویض واسکازین صدا کمتر شده یا تغییری نکرده 5-برند و گرید واسکازین مصرفی  6-ازاول زوزه داشته پیشنهادات: 1-تعویض واسکازین نامناسب ، بی کیفیت و با کارکرد بالای 44 هزار ...  ادامه مطلب 
آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟

در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف برعهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد. در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار ...  ادامه مطلب 
بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟
 ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟

تمیزکاری وسیله نقلیه شخصی علاوه‌بر بهبود بصری فضای شهر، نمادی از اهمیت راننده به شخصیت و جایگاه اجتماعی‌اش فارغ از برند و قیمت اتومبیل است. حال سؤال اینجاست که تمیز کردن اصولی اتومبیل چگونه باید باشد؟ یک سطل آب و یک پارچه، اولین ابزار برای شستن اتومبیل است. آن‌ها که قصد دارند این کار را ...  ادامه مطلب 
نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل
 ۱۶ آبان ۱۴۰۰

نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل

تمیز نگه داشتن اتومبیل در نگاه اول میتواند کار سختی باشد و از حوصله خارج باشد. اما فراموش نکنید، یک اتومبیل تمیز هم برای خود شما و هم برای ماشین تان شخصیت می آورد. نگهداری اتومبیل مستلزم رعایت کردن چند نکته است : 1.سطل زباله مخصوص اتومبیل برای تمیز نگه داشتن اتومبیل ،همیشه یک سطل زباله ...  ادامه مطلب 
ترفندهای موثر برای تهویه هوای داخل اتومبیل
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

ترفندهای موثر برای تهویه هوای داخل اتومبیل

از آنجایی که بخش مهمی از زندگی انسان ها در سیستم حمل و نقل سپری می شود و به صورت روزانه از آن استفاده می کنند، بنابراین نحوه نگهداری از آن ها نیز مهم است. نه تنها بدنه و سایر ویژگی های ظاهری اتومبیل بلکه فضای داخل و هوای مطبوع آن نیز برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً فضاهای بسته ...  ادامه مطلب