بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس و روغن موتور

بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس و روغن موتور
تاریخ:
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
با توجه به بالا رفتن قیمت اتومبیل ها و همچنین پایین آمدن توان برای خرید اتومبیل های بهتر، باید بیشتر مراقب اتومبیلی که داریم باشیم و به آن رسیدگی کنیم. رعایت زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس و روغن موتور اتومبیل از جمله نکات مهم نگهداری است.
تعویض روغن موتور و روغن گیربکس نیز یکی از اصلی ترین عواملی است که بر روی سلامت اتومبیل تاثیر می گذارد و حتی موجب افزایش طول عمر اتومبیل خواهد شد.
تعویض روغن گیربکس یا واسکازین ، یکی از اصلی ترین کار هایی است که باید برای سلامت گیربکس و در نهایت اتومبیل انجام دهید.
متاسفانه برخی از صاحبان اتومبیل بر این باورند که روغن گیربکس هیچ گاه نیاز به تعویض ندارد و آسیبی به گیربکس و قطعه های مربوط به آن وارد نمی کنند. اما این باور اشتباه است، باید در زمان تعیین شده و زمانی که نشانه هایی از بد کار کردن دنده دیدید، سریعا اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید .
روغن گیربکس از فرسایش قطعات و اصطکاک آن ها جلوگیری می کند و باعث می شود قطعات مربوط به آن عملکرد بهتری داشته باشند و روان تر کار کنند.
باید در نظر داشته باشید که حتی از با کیفیت ترین روغن گیربکس هم استفاده کنید، بعد از مدتی خاصیت و کارایی اش را از دست می دهد و ممکن است مضراتی را هم برای اتومبیل شما به همراه داشته باشد و قطعات در ارتباط با خودش را درگیر کند.
پیشنهاد می شود مسئله تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید و از روغن های با کیفیت استفاده کنید تا در آینده با مشکلات مربوط به دنده، کلاچ و گیربکس رو به رو نشوید.
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
زمان تعویض روغن گیربکس با توجه به دستی یا اتوماتیک بودن آن متفاوت است؛ زمانی که گیربکس اتومبیل دستی می باشد، همه چیز بستگی به دیسک و کلاچ دارد. پیشنهاد اکثر تعویض روغنی ها و مکانیک ها این است که زمانی که برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ به تعمیرگاه می روید، همان جا کار تعویض روغن گیربکس را انجام دهید و به بعد موکول نکنید.
عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ حدودا ۶۵ الی ۸۰ هزار کیلومتر می باشد و پیشنهاد می شود اگراز آخرین باری که دیسک و صفحه کلاچ اتومبیل را تعویض کرده اید، این مقدار حرکت کرده است، دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید و همراه آن تعویض روغن گیربکس را نیز انجام دهید.
اما شما می توانید با دیدن نشانه هایی، متوجه شوید که روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد؛ برخی از این نشانه ها شامل این موتردند:
1-اگر هر زمانی مشاهده کردید که رنگ روغن گیربکس شما از حالت طبیعی خارج شده و رنگ غیر طبیعی به خود گرفته است، نشان دهنده این است که باید تعویض روغن گیربکس را انجام دهید.
2-یکی دیگر از نشانه های مربوط به رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس ، ایجاد صدا های غیر طبیعی هنگام تعویض دنده و یا به سختی تعویض شدن آن است.
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک یا دنده خودکار، یکی از قطعاتی است که به روغن نیاز دارد تا بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ترین نقش ها را در اتومبیل ایفا می کند و بی شک روغن گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم و حیاتی است.
روغن گیربکس اتوماتیک فقط کار روان کردن و جلوگیری از اصطکاک را انجام نمی دهد بلکه باعث خنک شدن و کنترل دما نیز خواهد شد.
همانطور که می دانید صفحه کلاچ اهمیت زیادی دارد و روغن گیربکس اتوماتیک نیز اصطکاک صفحه کلاچ را کاملا کنترل می کند.
در حالت عادی باید هر ۶۰ هزار کیلومتر که با اتومبیل دارای گیربکس اتوماتیک حرکت می کنید، روغن گیربکس را تعویض نمایید؛ اما اگر تا ۳ سال یعنی ۳۶ ماه اتومبیل ۶۰ هزار تا کار نکرد، باز هم تعویض روغن را انجام دهید زیرا روغن گیربکس اتوماتیک همانند روغن گیربکس دستی بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود.
زمانی که روغن تغییر رنگ داد و دنده به سختی جا افتاد یا خیلی راحت عوض نشد، حتما روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کنید.
همواره سعی کنید از بهترین و با کیفیت ترین روغن گیربکس استفاده کنید زیرا روغن تاثیر بسیار زیادی در عملکرد گیربکس و به طور کلی موتور دارد، پس در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشته باشید و از هیچ هزینه ای دریغ نکنید زیرا به افزایش طول عمر اتومبیل شما کمک خواهد کرد.
زمان تعویض روغن موتور
سازندگان اتومبیل ها زمان مشخصی را برای تعویض روغن موتور مشخص کرده اند که زمان تعویض آن بعد از هر ۱۲ هزار کیلومتر حرکت کردن است. می توانید قبل از ۱۲ هزار کیلومتر نیز روغن موتور را تعویض کنید اما در شرایطی که یک سال از آخرین سری که روغن را تعویض کرده اید، گذشته باشد.
البته این زمان مشخص شده مربوط به شرایط عادی و کاملا طبیعی می باشد؛ یعنی اگر اتومبیل شما در مکان های سخت کار می کند و مدام در حال حرکت هستید، شرایط به طور کلی فرق خواهد کرد و باید در زمان کمتری تعویض روغن موتور انجام شود.
روغن موتور نیز بعد از گذشت مدت  زمانی خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند عملکرد مطلوبی که در اوایل کارش ارائه می کرد را داشته باشد. زمانی که روغن موتور نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، بر روی عملکرد کلی موتور تاثیر گذار خواهد بود و دیگر مانند گذشته کار نخواهد کرد.
بهتر است هر روز یا یک روز در میان با استفاده از میله تراز ، روغن موتور اتومبیل خود را چک کنید و ببینید که سطح قبلی خود را حفظ کرده و یا تغییر رنگ داده است یا خیر.زمانی که روغن موتور تغییر رنگ داده بود، باید آن را تعویض کنید.
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۰۷ شهریور ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس و دیفرانسیل : زوزه و بد جا رفتن دنده های گیربکس و دیفرانسیل

سوالاتی که باید پرسیده شود: 1-مدت زمان خرابی یا زوزه 2-میزان زوزه 3-کارکرد واسکازین 4-بعد از تعویض واسکازین صدا کمتر شده یا تغییری نکرده 5-برند و گرید واسکازین مصرفی  6-ازاول زوزه داشته پیشنهادات: 1-تعویض واسکازین نامناسب ، بی کیفیت و با کارکرد بالای 44 هزار ...  ادامه مطلب 
آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟

در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف برعهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد. در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار ...  ادامه مطلب 
7 علت استارت نخوردن خودر
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

7 علت استارت نخوردن خودر

روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند.معمولا  اکثر رانندگان بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.   1-معیوب بودن ...  ادامه مطلب 
بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟
 ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟

تمیزکاری وسیله نقلیه شخصی علاوه‌بر بهبود بصری فضای شهر، نمادی از اهمیت راننده به شخصیت و جایگاه اجتماعی‌اش فارغ از برند و قیمت اتومبیل است. حال سؤال اینجاست که تمیز کردن اصولی اتومبیل چگونه باید باشد؟ یک سطل آب و یک پارچه، اولین ابزار برای شستن اتومبیل است. آن‌ها که قصد دارند این کار را ...  ادامه مطلب