همه چیز درباره روغن ترمز

همه چیز درباره روغن ترمز
تاریخ:
۰۶ تیر ۱۴۰۰
همه چیز درباره روغن ترمز
سرعت تولید اتومبیل و تکنولوژی و افزایش توان و سرعت اتومبیل ها نیاز به یک سیستم ترمز مناسب با عملکرد دقیق برای افزایش ایمنی اتومبیل ها لازم است، یکی از پارامترهای بسیار مهم درعملکرد مناسب و بموقع ترمز روغن ترمز می باشد .
روغن ترمز سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را بر عهده دارد. این مایع بدلیل خصلت عملکردی خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. همچنین این مایع باید نسبت به حباب هوا حساس باشد و اجازه تشکیل حباب را ندهد. تبخیر روغن ترمز باید بسیار ناچیز باشد و با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آن ها در تماس است سازگاری داشته باشد . 
این مایع، ترکیبی مصنوعی ست که قسمت اعظم آن را ترکیبات پلی گلیکول اتر تشکیل می دهد. روغن های ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب رطوبت نقطه جوش آن ها پایین می‌آید و خاصیت خود را از دست می‌دهند. نقطه جوش معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است.  وجود آب یا رطوبت باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود و در ترمز گرفتن های متوالی به دلیل اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه چرخ گرمای زیادی تولید می شود و در نهایت با انتقال آن به روغن ترمز نیروی وارد شده به پیستون های چرخ جهت ترمز گرفتن کاهش خواهد یافت.
روغن ترمز بسته به سطح استاندارد نوع کیفیت و توصیه اتومبیل ساز به DOT3 و یا DOT4 تقسیم بندی می شوند که یکی از توصیه های مهم جهت استفاده نوع خاصی از روغن ترمز نقطه جوش آن است در صورت استفاده از روغن ترمز نامناسب اجزای لاستیکی و قطعات فلزی و مدار ترمز به سرعت فرسوده شده و عملکرد آن قابل اطمینان نمی باشد.
روغن ترمز یکی از رکن های رانندگی ایمن است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد، .همواره باید سطح روغن ترمز را در مخزن مربوطه چک کرد سطح روغن ترمز همیشه باید تا علامت ماکزیمم  پر باشد تا از وارد شدن هوا به مدار ترمز جلوگیری شود. در ضمن حجم روغن ترمز تنها عامل اصلی نیست ،کیفیت روغن ترمز و همچنین خاصیت آن نیز بسیار مهم است از عواملی که بر روی روغن ترمز تاثیر مخربی دارد رطوبت می باشد.
دوره زمانی تعویض روغن ترمز
در صورت تردد اتومبیل در آب و هوایی مانند شهر تهران،روغن ترمز می بایست هر دو سال یک بار یا با طی هر 40 تا 50 هزار کیلومتر اقدام تعویض گردد و در صورت تردد در مناطق شرجی و مرطوب مانند شهرهای شمالی، ضروریست روغن ترمز اتومبیل هر سال یکبار و یا هر 20تا 25 هزار کیلومتر تعویض شود.
روغن ترمز با پایه گلیکول در طی کارکردش، آلودگی ها و رطوبت سیستم را در خود جذب می‌کند. مایع، رطوبت را از بین درزهای میان لوله های پلاستیکی جذب می‌کند، به خصوص نشتی های گذشته و جاهایی که ممکن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نیز، بسیار مهم است؛ از طرفی مشکل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشدید خواهد شد. پس از گذشت یک سال از سرویس، روغن ترمز به طور متوسط دارای 2 درصد آب می‌شود و پس از گذشت 18 ماه سطح نشان دهنده می‌تواند تا 3 درصد افزایش پیدا کند و پس از چند سال از آخرین سرویس، بعید نسیت که 7 تا 8 درصد از مایع شما آب باشد.
راه های تشخیص سلامت روغن ترمز
به تنهایی و از روی ظاهر نمی‌توان کیفیت روغن را تشخیص داد حتی اگر انبوهی از آلودگی ها و ذرات را به خود جذب کرده باشد و یا رنگش قهوه ای باشد.
پس روغن باید تست شود و در غیر این صورت به کلی تعویض شود. سه راه برای تعیین وضعیت روغن وجود دارد که در ایران رایج نیست:
1-راه اول استفاده از یک رفرکتومتر است که با تغییر و عبور جهت نور به روشنی می‌تواند مقدار آلودگی ها را در مایع نمایان کند. یک قطره از روغن در تستر ریخته می‌شود، سپس نوار را در آن انداخته و مقدار مواد زائد را می‌خواند. دقت این تستر بسیار بالا است و می‌تواند میزان آلودگی ها (رطوبت) و نقطه جوش مایع را معلوم سازد.
2-روش شیمایی با استفاده از نوار: این روش تست توسط سیستم فونیکس ساخته شده و استریپ دیپ خوانده می‌شود و می‌تواند میزان مواد خورنده مایع را نمایان سازد؛ مواد شیمیایی موجود در روغن در اثر واکنش با نشان دهنده مسی، سبب تغییر رنگ نوارهای تست و تعیین وضعیت روغن می‌شوند. وقتی که نمایانگر مسی به 100 می‌رسد، نشان می‌دهد که مقدار رسوبات نزدیک به پایان انقضای عمر کاری خود است و اگر این مقدار 200 و یا بیشتر بود، باید حتما روغن تعویض شود.
3-تستر الکترونیکی: این تستر دقیقا مقدار نقطه جوش را اندازه گیری می‌کند و تنھا در یک دقیقه کاملا کالیبره می‌شود. اگر نقطه جوش به مرز خطر رسیده باشد، تعویض را پیشنھاد می‌کند.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۰۷ شهریور ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس و دیفرانسیل : زوزه و بد جا رفتن دنده های گیربکس و دیفرانسیل

سوالاتی که باید پرسیده شود: 1-مدت زمان خرابی یا زوزه 2-میزان زوزه 3-کارکرد واسکازین 4-بعد از تعویض واسکازین صدا کمتر شده یا تغییری نکرده 5-برند و گرید واسکازین مصرفی  6-ازاول زوزه داشته پیشنهادات: 1-تعویض واسکازین نامناسب ، بی کیفیت و با کارکرد بالای 44 هزار ...  ادامه مطلب 
آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟

در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف برعهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد. در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار ...  ادامه مطلب 
7 علت استارت نخوردن خودر
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

7 علت استارت نخوردن خودر

روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند.معمولا  اکثر رانندگان بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.   1-معیوب بودن ...  ادامه مطلب 
بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟
 ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟

تمیزکاری وسیله نقلیه شخصی علاوه‌بر بهبود بصری فضای شهر، نمادی از اهمیت راننده به شخصیت و جایگاه اجتماعی‌اش فارغ از برند و قیمت اتومبیل است. حال سؤال اینجاست که تمیز کردن اصولی اتومبیل چگونه باید باشد؟ یک سطل آب و یک پارچه، اولین ابزار برای شستن اتومبیل است. آن‌ها که قصد دارند این کار را ...  ادامه مطلب 
نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل
 ۱۶ آبان ۱۴۰۰

نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل

تمیز نگه داشتن اتومبیل در نگاه اول میتواند کار سختی باشد و از حوصله خارج باشد. اما فراموش نکنید، یک اتومبیل تمیز هم برای خود شما و هم برای ماشین تان شخصیت می آورد. نگهداری اتومبیل مستلزم رعایت کردن چند نکته است : 1.سطل زباله مخصوص اتومبیل برای تمیز نگه داشتن اتومبیل ،همیشه یک سطل زباله ...  ادامه مطلب