ضد یخ و طریقه استفاده آن

ضد یخ و طریقه استفاده آن
تاریخ:
۱۶ تیر ۱۴۰۰
ضد یخ
 
نگهداری از اتومبیل ، نیاز به درک نحوه کار و اجزای مختلف مورد نیاز برای درست کار کردن آن دارد.یکی از اجزای مهم ,سیستم خنک کننده است که به ضد یخ نیاز دارد.این مایعات برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور ضروری هستند.
ضد یخ ، همچنین به عنوان خنک کننده شناخته می شود.مایعی است که به رادیاتور اضافه می شود تا موتور در دمای مناسب کار کند.یک افزودنی است که تضمین می کند خنک کننده در سیستم خنک کننده یخ نمی زند.همچنین از طریق افزایش نقطه جوش خنک کننده و پایین آوردن نقطه انجماد به افزایش کارایی سیستم کمک می کند.
خنک ‌کننده موتور مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد.در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می‌شد. استفاده از آب خالص مشکلاتی را در بر داشت. محدودیت فاصله بین نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتیگراد) تا نقطه جوش آن (صد درجه سانتیگراد) باعث می‌شود که آب به عنوان مایع خنک کننده، کاربرد خود را در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد از دست بدهد. از طرفی قطعات آلمینیومی بدنه موتور در شرایط کارکرد موتور، به اندازه‌ای گرم می‌شود که مشکل خوردگی به وجود می‌آید. سیالات خنک کننده، معمولاً نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند، بلکه نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد آن را نیز کاهش می‌دهند. همچنین، این سیالات معمولاً ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش می‌دهند و در آب محلول بوده و غیرقابل اشتعال و غیر قابل آشامیدن هستند.

وظایف ضد یخ اتومبیل
 
1- یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات اتومبیل، یخ‌زدگی آب اتومبیل می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک‌کننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور می‌شود.
2- تقریباً تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند اما تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رو، مانع از جوش آوردن اتومبیل خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.
3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن اتومبیل می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت‌ ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کم نمودن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را حل می‌کند.
4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را برای مالکین اتومبیل ایجاد کند. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

مشکلات در سطح پایین ضد یخ

اگر به سیستم خنک کننده خود ضد یخ اضافه نکنید یا سطح ضد یخ کم باشد ، می تواند مسائل فاجعه باری را ایجاد کند.اگر مایع خنک کننده در سیستم یخ بزند ، سیستم شما را تصرف می کند.همچنین می تواند به دلیل منبسط شدن مایع خنک کننده در اثر یخ زدن ، باعث ایجاد ترک در خطوط سیستم شود.اگر مایع خنک کننده خیلی گرم شود ، می تواند به موتور ، سر سیلندر و بلوک آسیب برساند.حتی بدون وجود درجه حرارت شدید ، کمبود ضد یخ مناسب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود که منجر به مسائل دیگری می شود.

افزودن ضد یخ

هنگام بررسی مایعات دیگر در اتومبیل باید مرتباً ضد یخ را بررسی کنید. بررسی سطح درست قبل از افزایش دما در ماه های گرم سال و قبل از پایین آمدن دما در ماه های سرد سال بسیار مهم است. همچنین توجه داشته باشید که ضد یخ به مرور تخریب می شود ، از آنجا که در رادیاتور قرار دارد، بنابراین بررسی کیفیت آن مهم است. مخزن نگهدارنده آن در نزدیکی رادیاتور قرار دارد که در قسمت جلوی اتومبیل در زیر کاپوت قرار دارد. یک درپوش در آنجا که ضد یخ را می ریزید وجود دارد ، آن را در مخزن بریزید و مستقیماً داخل رادیاتور بریزید.زیرا مایع می تواند دوباره بیرون بریزد و باعث سوختگی شدید شود ;علاوه بر این ، باید فقط در مواقعی که موتور خنک است آن را اضافه کنید تا خطرسوختگی را کاهش دهید. حتی ممکن است اخطار روی درپوش آن باشد که هنگام گرم شدن موتور باز نشود.
 
مجدداً ، فقط پس از خنک شدن موتور درپوش را بردارید.برای بررسی مایعات به دستگاهی به نام هیدومتر نیاز دارید که قدرت مایع را تأیید می کند و به شما اطلاع می دهد که هنوز خوب است یا خیر.همچنین به شما امکان می دهد مایعات را ببینید.اگر به نظر می رسد کثیف است ، زمان آن است که تعویض انجام دهید .اگر می دانید چطور این کار را انجام دهید می توانید سطح pH را نیز بررسی کنید.

زمان مناسب تعویض ضدیخ اتومبیل
 
ضدیخ‌ها از نظر کیفی در حالت کلی به دو دسته، تقسیم‌بندی می‌شوند: ضدیخ‌های با پایه معدنی و ضدیخ‌های با پایه آلی. ضدیخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضدیخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آن‌ها بازه ای حدودا سه ساله است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به همدیگر به این سادگی امکان پذیر نیست توصیه می‌شود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد.ضدیخ ها باید مانند ضدیخ زیپ دارای مواد ضدخوردگی ، ضدزنگ و ضد رسوب باشند.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۰۷ شهریور ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس و دیفرانسیل : زوزه و بد جا رفتن دنده های گیربکس و دیفرانسیل

سوالاتی که باید پرسیده شود: 1-مدت زمان خرابی یا زوزه 2-میزان زوزه 3-کارکرد واسکازین 4-بعد از تعویض واسکازین صدا کمتر شده یا تغییری نکرده 5-برند و گرید واسکازین مصرفی  6-ازاول زوزه داشته پیشنهادات: 1-تعویض واسکازین نامناسب ، بی کیفیت و با کارکرد بالای 44 هزار ...  ادامه مطلب 
آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آیا در اتومبیل ها با گیربکس های دستی, تعویض دنده بدون ترتیب باعث آسیب به خودرو می شود؟

در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف برعهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد. در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار ...  ادامه مطلب 
7 علت استارت نخوردن خودر
 ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

7 علت استارت نخوردن خودر

روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند.معمولا  اکثر رانندگان بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.   1-معیوب بودن ...  ادامه مطلب 
بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟
 ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بهترین مایع برای شستن اتومبیل چیست؟

تمیزکاری وسیله نقلیه شخصی علاوه‌بر بهبود بصری فضای شهر، نمادی از اهمیت راننده به شخصیت و جایگاه اجتماعی‌اش فارغ از برند و قیمت اتومبیل است. حال سؤال اینجاست که تمیز کردن اصولی اتومبیل چگونه باید باشد؟ یک سطل آب و یک پارچه، اولین ابزار برای شستن اتومبیل است. آن‌ها که قصد دارند این کار را ...  ادامه مطلب 
نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل
 ۱۶ آبان ۱۴۰۰

نکاتی برای تمیز نگه داشتن اتومبیل

تمیز نگه داشتن اتومبیل در نگاه اول میتواند کار سختی باشد و از حوصله خارج باشد. اما فراموش نکنید، یک اتومبیل تمیز هم برای خود شما و هم برای ماشین تان شخصیت می آورد. نگهداری اتومبیل مستلزم رعایت کردن چند نکته است : 1.سطل زباله مخصوص اتومبیل برای تمیز نگه داشتن اتومبیل ،همیشه یک سطل زباله ...  ادامه مطلب